Community Server Sverige
Svenska samlingsplatsen för Community Server.

finnes det någon "how-to" om hur man flyttar server2007 från roten till en underkattalog?

Latest post 08-11-2007 02:08 by Jan-Olov Eriksson. 7 replies.
  • 08-01-2007 13:01

finnes det någon "how-to" om hur man flyttar server2007 från roten till en underkattalog?

Hej!

Jag har lite problem med min Community server 2007 och har mina sidor hos "surftown" och således ingen "virutella kattaloger" (fungerar när den ligger i roten på min hemsida) .

Är det någon som vet om det finnes någon "how-to" eller vet hur man flyttar forumet från "roten" till en underkattalog typ http://www.dittdomannamn.com/mittforum/

MVH

Micael.

• Post Points: 20
  • 08-05-2007 10:48 In reply to

Re: finnes det någon "how-to" om hur man flyttar server2007 från roten till en underkattalog?

Behöver du ha kvar nåt innehåll i databasen som finns där sen förut? (foruminlägg, blogginlägg etc) Om inte kanske du kan göra en ny installation till en underkatalog på surftown och köra web installationen därifrån?

J-O

J-O Eriksson's blog

• Post Points: 35
  • 08-05-2007 10:57 In reply to

Re: finnes det någon "how-to" om hur man flyttar server2007 från roten till en underkattalog?

Jag provade först med att installera från en underkattalog, men fick bara en massa felmeddelande efter installationen, kommer ej ihåg vad som stod men provade att installera den i roten och då fungerade det? (det var nämlige lite panik med att komma igång med forumet) så jag tror att det har något med att man måste ha "Virtuella kattaloger"

Micke.

• Post Points: 5
  • 08-10-2007 04:49 In reply to

Hej!

Vet inte om du har fått detta inlägget tidigare, Då jag inte kan klicka på forum och sedan välja detta forum, då detta är rödmarkerat, kanske inte att tillräcklig behörighet till detta forumsdel?

Men hur dom helst så var det första jag provade att installera i en underkattalog, men fick senare bara en massa felmeddelande, tror beror på att man är tvungen att ha "virtuella" kattaloger som jag inte kan få på surftown. Senare flyttade jag installationen till rooten och då fungerade det fint.

Var ändrar jag alla sökvägar, om det går att ändra manuellt från rooten till en underkattalog?

MVH

Micael.

• 08-10-2007 09:10 In reply to

Dina meddelanden hade fastnat i spamfiltret av nån anledning, och jag fick ingen notifiering på det (vilket skulle funka i CS 2007).

Du ska ha rättigheter att posta i detta forumet. Vet inte vad du menar med att det är rödmarkerat. Kanske du kan ta en screenshot och bifoga i en post här?

Vad gäller installera CS i en underkatalog, så om du inte kan göra en underkatalog till en s.k. IIS application på surftown, så kan du nog inte få CS att fungera från en underkatalog. Har för mig man kan få bloggar och liknande att funka hjälpligt genom att modifiera i SiteURLS.config. Men enligt uppgift ska det vara krångligare eller omöjligt vad gäller forumsdelen.

Så du behöver alltså en host som tillåter dig att skapa IIS application av en underfolder till roten för att fixa detta.

Varför vill du lägga CS i en underkatalog?

J-O

J-O Eriksson's blog

• 08-11-2007 01:41 In reply to

Jag har skickat ett mail till dej ang om hur det ser ut när jag inte  kommer in, men vet ej om du kan se någon bild, för när jag klistra in så blir det bara en tom ruta, så kan väl maila mej din e-post adress så kan jag skicka med en bifogad fil från min outlook i sådana fall.

ang server2007, anledningen till att jag vill lägga forumsdelen i en underkattalog så är det för att jag ska ha en annan först sida m.m. där och kan kanske bli lätt grötigt att man måste gå in i underkattaloger i forums servern för admin första sidan m.m.

Micke.

PS! eller kanske tänker fel?

• 08-11-2007 01:42 In reply to

Jag provar och klistar in den här så får vi se hur det ser ut?

Nä det blev inget här under!

• 08-11-2007 02:08 In reply to

roxenhall:

Jag har skickat ett mail till dej ang om hur det ser ut när jag inte  kommer in, men vet ej om du kan se någon bild, för när jag klistra in så blir det bara en tom ruta, så kan väl maila mej din e-post adress så kan jag skicka med en bifogad fil från min outlook i sådana fall.

Det går inte att klistra in en bild direkt i editorn på Community Server. Däremot kan du när du editerar ett meddelande i CS gå till "Options"-fliken, där finns en knapp för "Add/Update" "File Attachement". Prova att ladda upp bilden där, så hamnar den i den posten du skriver.

roxenhall:

ang server2007, anledningen till att jag vill lägga forumsdelen i en underkattalog så är det för att jag ska ha en annan först sida m.m. där och kan kanske bli lätt grötigt att man måste gå in i underkattaloger i forums servern för admin första sidan m.m.

Micke.

PS! eller kanske tänker fel?

Är det bara en sida som du ska ha som första sida (eller kanske bara ett fåtal)? Man kan ju också använda CS för att göra några sidor med bara html-innehåll, och integrera dessa med menyraden i CS.

Det är ev möjligt att göra som du tänker, men det är i så fall en hel del modifieringar av bl a siteurls.config. Jag har aldrig gjort en sån konfigurering tidigare så jag har inga färdiga recept i bakfickan på det. Ett enklare alternativ då, är kanske att byta till en annan host som har möjligheten att ha underkatalog som IIS App.

J-O

J-O Eriksson's blog

Page 1 of 1 (8 items) | RSS